*SWE algselt kavandatud hoonestusala täiendava laiendamise otsus 22.02.2024 (SWE ala.pdf ) sai SRSeltsi poolt kohtus vaidlustatud. Kohtuvaidlustega seotud dokumendid leiad allpool.
*SWE projekti keskkonnamõjude hindamise (KMH) aruanne : 2023_08_14_SWE-meretuulepargi-KMHA_FINAL.pdf
*SRS edastas 29.09.2023. Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametile (TTJA) omapoolsed vastuväited seoses plaanitud hiigeltuuletööstuse 1. osa KMH aruandega : SRS Kiri SWE KMH.pdf
*SWE vastus SRSeltsi kirjale: SWE_KMH_vastuskiri_MTÜ_Saare_Rannarahva_Selts (83).pdf
*TTJA - KMH teemaline kiri SWE-le - TTJA SWE KMH 29092023.pdf
*Kliimaministeerium - KMH teemaline kiri SWE-le - aruande täiendamine.pdf
* SWE taotluse täiendus 23.04.2024.pdf hoonestusloale ühenduskaablite tarbeks kiri_digiallkirjaga_16-7_24-04691-006.pdf
* SRS vastus SWE kaabel.pdf
* TTJA teade SWE ühenduskaablitele hoonestusla andmisest selle keskkonnamõjusid hindamata
*24.09.2024 SWE keskkonnamõju hindamise aruanne kiideti kõigele vaatamata Kliimaministeeriumi poolt heaks. Esitati SWEle hoonestusloa andmise otsuse eelnõu ning selle kohta teade
*10.10.2024 SRS vastus SWEle hoonestusloa andmise otsuse eelnõu teatele (24.09.24)
SRSelts vaidlustas SWE alade KMH protsessi õiguspärasuse ja sellega seotud Vabariigi Valitsuse korralduse kohtus (vt allpool)
KOHTUVAIDLUSTEST (haldusasjad 3-24-944 ja 3-24-2130)
KOHTUVAIDLUSTE ALUS: Vabariigi Valitsuse 22.02.24 otsus varasema otsuse muutmisest (kommenteeritud väljavõte): Valitsuse 28. mai 2020. a korralduse nr 183 "Hoonestusloa menetluse ja keskkonnamõju hindamise algatamine" muutmine. Esitaja: kliimaminister Kristen Michal. Korralduse kohaselt muudetakse Saare Wind Energy taotlusel algatatud hoonestusloa ala Saaremaa läänerannikul.
"Keskkonnauuringud näitasid, et SWE meretuulepargi esialgse kavandatud ala sügavates savi ja saviliivaga täitunud nõgudes lääne-, kesk- ja idaosas ei ole võimalik vajalikel vundamentidel elektrituulikuid püstitada. Täiendavalt tuvastas Tartu Ülikooli Eesti Mereinstituut kalastiku ja merepõhja elupaikade uuringus, et esialgsel hoonestusloa alal asuvad looduskaitsealused elupaigatüübid, kuhu samuti tuulikuid rajada ei saa. Seetõttu tuleb algset hoonestusloa ala muuta.
Uuringute tulemustest lähtuvalt esitas Saare Wind Energy taotluse hoonestusloa ala korrigeerimiseks ja laiendamiseks kogupindalaga kuni 197,5 km2, mis on varasemaga võrreldes suurenemine kuni 18,6% ulatuses.
Hoonestusloa taotluse esitamisel kehtinud veeseaduse redaktsiooni kohaselt võib valitsus hoonestusloa taotleja põhjendatud taotlusel muuta hoonestusloa algatamisel määratud tingimusi. Hoonestusloa algatamise muutmisega üksnes laiendatakse algatatud hoonestusloa menetluses hoonestusloaga koormatavat ala ja korrigeeritakse selle piire ehk võetakse menetlusse suurem ala. Sellega ei anta välja hoonestusluba. Kui hoonestusluba menetluse tulemusel tulevikus antakse ja arendaja selle realiseeriks, siis oleks meretuulepark elektriturule lisanduv 1400 MW võimsusega taastuvelektri tootja. Korralduse eelnõu valmistas ette tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve amet. Kliimaministeerium on korralduse lõppjäreldustega nõus ning seetõttu teinud valitsusele ettepaneku Saare Wind Energy OÜ 07.10.22 taotluse rahuldamiseks".
KOHTUVAIDLUSTE KÄIK:
* 28. märtsil 2024, vastavalt seltsi üldkoosoleku otsusele pöördus selts kohtusse kaebusega, vaidlustades Vabariigi Valitsuse 22. 02.2024 korralduse nr 50 ning SWE ja TTJA käitumise KMH protsessis - avalikkusele anti teadlikult eksitav ülevaade uuringutest, kavatsedes tuugenid tegelikult püstitada hoopis merealale, kus ei ole KMH uuringuid tehtud (haldusasi 3-24-944).
* 19. juunil 2024 väljastas Tallinna Halduskohus kohtumääruse haldusasjas 3-24-944, millega jättis kaebuse käiguta. Otsuse põhjenduseks oli, et vaidlusalust KMH-d ei ole tegelikkuses veel heaks kiidetud/kinnitatud, mistõttu ei saa seda veel vaidlustada...
* 19. juunil 2024 (NB! selsamal päeval!) väljastas Kliimaministeerium Saare Wind Energy meretuulepargi keskkonnamõju hindamise aruande heakskiitmise otsuse teate. Selle otsuse olime sunnitud samuti kohtus vaidlustama ja esitasime halduskohtule vastava kaebuse 19.07.
* 05. juuli 2024 esitasime Tallinna Ringkonnakohtule määruskaebuse Tallinna halduskohtu 19.06.24 otsuse peale haldusasjas 3-24-944.
* 19. juulil 2024 esitasime Tallinna Halduskohtule kaebuse Saare Wind Energy meretuulepargi keskkonnamõjude hindamise aruande heakskiitmise otsuse tühistamiseks või selle õigusvastasuse tuvastamiseks ning hoonestusloa andmise keelamiseks (haldusasi 3-24-2130).
* 23. juulil 2024 otsustas Tallinna Halduskohus tagastada meie 19.07.2024 kaebuse haldusasjas 3-24-2130, väites et kaebeõigus puudub. Esitasime Ringkonnakohtule määruskaebuse.
* 01. oktoobril 2024 jättis Ringkonnakohus oma määrusega rahuldamata meie määruskaebuse haldusasjas 3-24-2130 ning muutmata Tallinna Halduskohtu 23.07.24 otsuse.
* 11. oktoobril 2024 esitasime haldusasjas 3-24-2130 määruskaebuse III kohtuastmesse, Riigikohtusse.
* 12. novembri 2024 Tallinna Ringkonnakohtu määrusega jäeti rahuldamata meie kaebus haldusasjas 3-24-944 ning jäeti muutmata Tallinna Halduskohtu 19.06.24 määrus.
* 27. novembril 2024 esitasime ka haldusasjas 3-24-944 määruskaebuse III kohtuastmesse, Riigikohtusse.
* 10. detsembril 2024 tuli Riigikohtult haldusasja 3-24-2130 menetlusse mittevõtmise määrus nr. 3-24-2130/8.
* 17. detsembril 2024 tuli Riigikohtult ka haldusasja 3-24-944 menetlusse mittevõtmise määrus nr. 3-24-944/14.
SELLEGA OLID ANTUD KOHTUVAIDLUSED LÕPPENUD